NAZWA: Polonez
ROK BUDOWY: 1972
NAZWA: Polonez
ROK BUDOWY: 1972
DŁUGOŚĆ: 13,8 m
ZANURZENIE: 2,2m
WYPORNOŚĆ: 12 t
ILOŚĆ KOI: 12
SZEROKOŚĆ: 3,8m
POWIERZCHNIA ŻAGLI: 80 m²
TYP OŻAGLOWANIA: Kecz
LICZBA MASZTÓW: 2
PROJEKTANT: Sparkman&Stephens
PORT MACIERZYSTY: Szczecin
Jacht Polonez zaprojektowany i zbudowany został w szczecińskiej Morskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi przez Edwarda Hoffmanna i Kazimierza Jaworskiego. Kapitan Krzysztof Baranowski na Polonezie w 1972 roku brał udział w regatach OSTAR’72. Później na tym jachcie samotnie opłynął świat (1972-1973). W 1973 roku jacht został przekazany do Jacht Klubu szczecińskiej Wyższej Szkoły Morskiej. W latach 1976-1977 kapitan Baranowski, żona i dzieci popłynęli na Wielkie Jeziora i na Missisipi i przez Atlantyk powrócili Polonezem do kraju. WSM w Szczecinie, dotychczasowy armator jednostki, w 1987 roku sprzedała go biznesmenowi Lechowi Grobelnemu, który rozpoczął jego przebudowę na jacht turystyczny. Polonez został wyslipowany na ponad 20 lat. W międzyczasie zakupiła go Stocznia Szczecińska jednakże nie zainwestowała w dokończenie jego przebudowy.
W XXI wieku nabyty został przez warszawskiego dewelopera, gruntownie wyremontowany i podczas obchodów Dni Morza w Szczecinie 13 czerwca 2008 o godz. 13 uroczyście podniesiono na nim ponownie banderę polską. Za remont odpowiadał szczeciński Yacht Planker Service Witomierza Witkowskiego. Od tego czasu jacht regularnie pływa, uczestniczy w regatach, czarterach kontynuując historię prawdziwej żeglarskiej legendy.
W 2018 roku jacht zmienił właściciela, nowy armator przeprowadza gruntowny remont, szykując jacht do kolejnej wielkiej przygody. Więcej informacji wkrótce.