NAZWA: DA-WI
ROK BUDOWY: 1936
TYP: Łódz przedwojennej polskiej klasy narodowej „L”
NAZWA: DA-WI
ROK BUDOWY: 1936
TYP: Łódz przedwojennej polskiej klasy narodowej „L”
POWIERZCHNIA ŻAGLI: 120m2
MATERIAŁ KADŁUBA: Drewno dębowe
MASZT I BOM: Drewno sosnowe
PROJEKTANT: Antoni Aleksandrowicz
OBECNY PORT MACIERZYSTY:Marina Club Szczecin
RENOWACJA 2016-2017: CMS farbyjachtowe.pl
PORT MACIERZYSTY: Szczecin
Elka starsza siostra Omegi.
Klasa łodzi typu „L” jako klasa narodowa została ustanowiona przez Polski Związek Żeglarski w roku 1935. Łodzie tego typu miały do 7m długości, skośnodenny kadłub oraz 15m2 żagla. Jeszcze przed ustanowieniem przepisów klasowych łodzie takie były dość popularne w Polsce z uwagi na ich prostą, a więc dość tanią konstrukcję, uniwersalność – nadawały się do turystyki wodnej, szkolenia oraz regat, a także dobre własności nautyczne – były szybkie, stateczne i zwrotne. Przepisy klasowe oraz pierwszy projekt łodzi klasy „L” opracował pierwszy polski konstruktor jachtów inż. Antoni Aleksandrowicz. Łodzie według tego projektu budowane były od roku 1936 w warsztacie znanego warszawskiego szkutnika Bryzemejstra, następnie w zakładach Władysława Urbaniaka w Poznaniu, oraz w nieco zmodyfikowanej wersji w Wytwórni Sportowej Aleksandra Brewińskiego w Wilnie. W PZŻ można było także w cenie 10,- zł nabyć plany łodzi do samodzielnej budowy. Koszt gotowej łodzi wynosił ok. 1500,- zł (pensja wykfalifikowanego robotnika wynosiła ok. 100,- zł miesięcznie). Łącznie do wybuchu wojny klasa L mogła liczyć około 150 łodzi rozsianych po całym kraju.
Klasa „L” jako jedyna z przedwojennych klas przetrwała próbę czasu i łodzie tego typu budowano także po wojnie, jednak była wypierana przez coraz popularniejsze łodzie typu Omega, inż. Sieradzkiego. Po wprowadzeniu Omeg do masowej produkcji łodzie typu „L” zaczęły stopniowo znikać z klubowych przystani. Obecnie w Polsce pozostały cztery tego typu jednostki, przy czym trzy z nich są konstrukcji powojennej.
„Da-Wi” jest jedyną zachowaną, przedwojenną łodzią typu „L” wykonaną ściśle wg. projektu komandora Aleksandrowicza. Została zbudowana w drugiej połowie lat 30-tych, niestety nie wiadomo dokładnie przez kogo. Łódź należała do znanego polskiego kompozytora Witolda Lutosławskiego, który żeglował na niej wraz z żoną Danutą i przyjaciółmi z YKP Warszawa, którego sam był członkiem, po Wiśle i później po Zalewie Zegrzyńskim. Po śmierci pana Lutosławskiego, częściowo rozebraną i zdekompletowaną łódź zachowali żeglarze z YKP Warszawa, do czasu aż jednostka nie znalazła swojego nowego domu. W 2015 roku jesienią łódź została przetransportowana do Szczecina, gdzie została odbudowana przez firmę CMS farbyjachtowe.pl