Da-Wi

Opis

Przedwojenna łódź żaglowa typu „L”

  • Rok budowy: 1936 – prawdopodobnie najstarsza łódź mieczowa w Polsce.
  • Konstruktor: Antoni Aleksandrowicz – pierwszy polski konstruktor jachtów.
  • Typ: łódź przedwojennej polskiej klasy narodowej „L”.
  • Pierwszy właściciel: Witold Lutosławski – Yacht Klub Polski Warszawa.
  • Nazwa: „Da-Wi”
  • Obecny port macierzysty: Marina’ Club Szczecin
  • Materiał kadłuba: drewno dębowe, maszt i bom: drewno sosnowe
  • Renowacja 2016-2017: CMS farbyjachtowe.pl

 

Elka starsza siostra Omegi.

Klasa łodzi typu „L” jako klasa narodowa została ustanowiona przez Polski Związek Żeglarski w roku 1935. Łodzie tego typu miały do 7m długości, skośnodenny kadłub oraz 15m2 żagla. Jeszcze przed ustanowieniem przepisów klasowych łodzie takie były dość popularne w Polsce z uwagi na ich prostą, a więc dość tanią konstrukcję, uniwersalność – nadawały się do turystyki wodnej, szkolenia oraz regat, a także dobre własności nautyczne – były szybkie, stateczne i zwrotne. Przepisy klasowe oraz pierwszy projekt łodzi klasy „L” opracował pierwszy polski konstruktor jachtów inż. Antoni Aleksandrowicz. Łodzie według tego projektu budowane były od roku 1936 w warsztacie znanego warszawskiego szkutnika Bryzemejstra, następnie w zakładach Władysława Urbaniaka w Poznaniu, oraz w nieco zmodyfikowanej wersji w Wytwórni Sportowej Aleksandra Brewińskiego w Wilnie. W PZŻ można było także w cenie 10,- zł nabyć plany łodzi do samodzielnej budowy. Koszt gotowej łodzi wynosił ok. 1500,- zł (pensja wykfalifikowanego robotnika wynosiła ok. 100,- zł miesięcznie). Łącznie do wybuchu wojny klasa L mogła liczyć około 150 łodzi rozsianych po całym kraju.

Pierwsze Elki Klasa „L” jako jedyna z przedwojennych klas przetrwała próbę czasu i łodzie tego typu budowano także po wojnie, jednak była wypierana przez coraz popularniejsze łodzie typu Omega, inż. Sieradzkiego. Po wprowadzeniu Omeg do masowej produkcji łodzie typu „L” zaczęły stopniowo znikać z klubowych przystani. Obecnie w Polsce pozostały cztery tego typu jednostki, przy czym trzy z nich są konstrukcji powojennej.

„Da-Wi” jest jedyną zachowaną, przedwojenną łodzią typu „L” wykonaną ściśle wg. projektu komandora Aleksandrowicza. Została zbudowana w drugiej połowie lat 30-tych, niestety nie wiadomo dokładnie przez kogo. Łódź należała do znanego polskiego kompozytora Witolda Lutosławskiego, który żeglował na niej wraz z żoną Danutą i przyjaciółmi z YKP Warszawa, którego sam był członkiem, po Wiśle i później po Zalewie Zegrzyńskim. Po śmierci pana Lutosławskiego, częściowo rozebraną i zdekompletowaną łódź zachowali żeglarze z YKP Warszawa, do czasu aż jednostka nie znalazła swojego nowego domu. W 2015 roku jesienią łódź została przetransportowana do Szczecina, gdzie została odbudowana przez firmę CMS farbyjachtowe.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2018